ДІАГНОСТИКА ВИХОВАНОСТІ УЧНІВ
Методика організації і проведення дня діагностики, регулювання і корекції з проблеми “Визначення рівня вихованості учнів” (за П.Третьяковим)
Мета: виявити рівень вихованості учня в загальноосвітній школі.
Завдання: визначити стан рівня вихованості учнів; оцінити і виявити тенденції в розвитку виховного процесу; визначити управлінські рішення і скласти програму регулювання та корекції рівня вихованості учнів.
Об’єкти дослідження: система РВП у школі ( в класі).
Предмет дослідження: умови і фактори, що забезпечують розвиток особистості в системі виховання.
Робоча гіпотеза: постійне діагностування за параметрами розвитку особистості створює можливість для своєчасної корекції діяльності, спрямованої на виховання особистості.
Методи дослідження: анкетування, спостереження, бесіда тощо.
План проведення для ДРК (діагностика, регулювання і корекції).
1. Проведення інструктажу учасників про проведення дня ДРК за технологією анкетування.
ІНСТРУКТАЖ
- Вихованість – це інтегративний показник сформованого ставлення учня (його позиції ) до навчання, людей і до себе.
- Критерії оцінки і показники вихованості учня в анкеті позначені як “якості особистості”, які треба виробити в собі, щоб досягти успіху. Вони диференційовані за віковими групами : 1-5, 6-9, 10-11 класи.
- Оцінювання проводять за 3-бальною системою: 3 – так, 2 – не зовсім, 1 – ні. На кожну якість (критерії) виводять одну середньоарифметичну оцінку, в результаті кожен учень має 7 оцінок.
- Як проводять оцінювання?
- необхідно ознайомити учнів із життєвими цінностями, провести обговорення під час класних годин, диспутів, “круглих столів” тощо, щоб школярі усвідомили зміст показників;
- необхідно ознайомити учнів із 3бальною системою оцінювання;
- за критерієм “інтелектуальний рівень” виводять середню оцінку виставляють за кожен показник. У результаті виводить 17 оцінок. Усього ж їх буде 18. Ці 18 оцінок заносять у карту позицій учня;
- експертну групу обирають самі учні, до неї входять 23 учнів, 2-3 вчителів.
АНКЕТА 1
(для учнів 1-5 кл.)
- Допитливість:
- мені цікаво вчитися;
- я завжди виконую домашні завдання;
- я прагну одержувати хороші оцінки;
- я люблю читати
- мені цікаво знаходити відповідні на незрозумілі запитання.
|
2. Старанність (ставлення до навчання):
- я наполегливий у навчанні;
- я уважний;
- я самостійний;
- я допомагаю іншим і сам звертаюся по допомогу;
- я вчуся регулярно, без пропусків.
|
- Працьовитість:
- без праці не витягнеш і рибку зі ставка;
- бережливість до результатів праці людини;
- самообслуговування;
- я роблю все акуратно і красиво;
- я виконую правила роботи.
|
4. Я і природа:
- я бережу землю;
- я бережу рослини;
- я бережу тварин;
- я бережу природу.
|
- Я і школа:
- я виконую правила для учнів;
- я виконую правила внутрішньо шкільного життя;
- я беру участь у справах класу і школи;
я добрий у взаєминах із людьми.
|
- Прекрасне в своєму житті:
- Я акуратний і охайний;
- Я дотримуюся культури поведінки;
- Ціную красу в своїх справах;
- я бачу прекрасне6 в житті.
|
- Ставлення до самого себе:
- Я керую собою, своєю поведінкою;
- Дотримуюся санітарногігієнічних правил догляду за своїм одягом і зовнішністю;
- Піклуються про здоров'я;
- Вмію правильно розподіляти час навчання і відпочинку;
- Я не вмію шкідливих звичок.
|
АНКЕТА 2
(для учнів 6-11 класів)
- Ерудиція:
- Міцність і глибина знань;
- Культура мови;
- Доказовість і аргументованість суджень;
- Кмітливість;
- Використання додаткових джерел.
|
2. Старанність (ставлення до навчання):
- Старанність і сумлінність;
- Регулярність і систематичність занять;
- Самостійність;
- Уважність;
- Взаємодопомога.
|
3. Працьовитість (ставлення до праці):
- Організованість і зібраність;
- Ощадливість;
- Звички до самообслуговування;
- Виконання правил безпеки в роботі;
- Естетика праці.
|
4. Я і природа (ставлення до природи):
- Бережливість до землі;
- Бережливість до рослин;
- Бережливість до тварин;
- Охорона природи в повсякденній життєдіяльності;
- Допомога природі.
|
- Я і суспільство:
- Виконання правил для учнів;
- Виконання правил внутрішнього розпорядку;
- Виконання норм і правил людського співжиття;
- Милосердя;
- Участь у житті класу і школи.
|
- Естетичний смак:
- Акуратність і охайність;
- Культурні звички в житті;
- Внесення естетики в життєдіяльності;
- Вміння знаходити прекрасне в житті;
- Відвідування культурних центрів.
|
- Ставлення до самого себе:
- Я керую собою, своєю поведінкою;
- Вмію організувати свій час;
- Піклується про здоров'я;
- Дотримуйся правил особистої гігієни;
- Я не маю шкідливих звичок.
|
АНКЕТА 3
(для учнів 10-11 кл.)
- Інтелектуальний рівень:
- Ерудиція;
- Культура мови;
- Логіка мислення (індукція, дедукція, аналіз, синтез, порівняння, аргументація);
- Самостійність і творчість;
- Використання додаткових джерел.
|
- Моральна позиція як система ціннісних орієнтацій і поведінка:
- Розуміння цілісності і єдності розвитку людини, суспільства та природи;
- Усвідомлення ролі людини в перетворенні навколишньої дійсності та охорони природи;
- Потреби і вміння відстоювати свої погляди й переконання;
- Відповідальне ставлення до навчання;
- Працьовитість;
- Усвідомлення прав і обов'язків людини в суспільстві;
- Повага до державних символів, традицій, дбайливе ставлення до історії свого народу;
- Потреба в служінні батьківщині і народу;
- Готовність до свідомого вибору професії;
- Розуміння свідомої дисципліни як норм духовно-моральних взаємин, самоконтроль і саморегуляція поведінки;
- Розуміння взаємозв’язку внутрішньої і зовнішньої культури людини;
- Усвідомлення активної ролі особистості в становленні характеру;
- Неприйняття аморальної поведінки;
- Внесення естетики до зміцнення свого здоров'я;
- Свідоме ставлення до зміцнення свого здоров'я;
- Негативне ставлення до шкідливих звичок.
|
Алгоритм обробки матеріалів та зведені таблиці можна ЗАВАНТАЖИТИ